Vsadím se, že aspoň polovina z nich to nepotřebuje. Ptáte se co? Mít auto v Praze. Když ráno pozoruji krokem se šinoucí kolony aut, v nichž v drtivé většině sedí jeden panáček, říkám si, kolik by jich mohlo jet MHD. Samozřejmě řemeslník, co tahá s sebou materiál a nářadí, se bez auta v Praze neobejde. Chalupář, který jezdí na svoji boudu, zastrčenou vysoko v horách, také ne. Ale co ty mraky úředníků, kteří v autíčku po ránu převáží vedle sebe položenou diplomatku? Rozumí se, že něčím, co se podobá spíš tanku než autu a žere patnáct litrů. A považte, musejí překonat z bydliště do úřadu třeba celých pět kilometrů! Při jízdě musejí dávat pozor, aby někoho nepřejeli nebo někdo nedrcnul do nich. Navíc v metru by si mohli číst nebo spát a časový rozdíl v příjezdu není omračující. Zvlášť, když třeba patnáct minut hledají parkování.
Ovšem lidé, zvláště pak muži, si prostě tu hračku nenechají vzít a je jim jedno, co způsobují svému okolí. Zácpy v dopravě, ničení zdraví ostatních, hluk, požírání kyslíku, zábory půdy kvůli výstavbě dalších silnic. Zdá se, že člověk ve svém pohodlí a ve své rozežranosti není ochoten se ani o píď uskromnit, i kdyby ho to život mělo stát. Fakta o vývoji klimatu hovoří jasně. Letos jsme poprvé měli možnost okusit první ochutnávku toho, co si způsobujeme.
Tak se třeba podívejme, o kolik kyslíku nás všechny ty naši čtyřkoloví miláčci při našich spanilých jízdách obírají a naopak kolik oxidu uhličitého vypustí:
1 litr benzinu spotřebuje 2 kg kyslíku. Chodec by s tímto kyslíkem mohl jít 18,6 hodin. A jak daleko dojedeme s 1 litrem benzinu? Při spotřebě 7 l/100 km dojedeme 14 km, pěšky se stejným kyslíkem ujdeme cca. 93 km.
1 litr benzinu vyprodukuje 2,8 kg oxidu uhličitého. Aby les absorboval toto množství CO2, musel by mít velikost 2,8 m2 a musel by růst 1 rok!
Například cesta na dovolenou vozem vyšší třídy způsobí ovzduší následující škody:
1.200 km = 180 l benzinu = 504 kg CO2 = 50 m² lesa, který musí růst 10 let!!!, aby pohltil vypuštěný oxid uhličitý nebo možnost dýchat 4,5 měsíců!
Cesta letadlem například z Frankfurtu do Chicaga vypadá co do zamoření ovzduší takto:
770 l kerosinu = 2,2 t CO2 = 220 m² lesa, který musí růst 10 let!!!, aby pohltil vypuštěný oxid uhličitý nebo možnost dýchat 20 měsíců!
Výroba automobilů, například jednoho VW Passat:
Získání surovin /výroba /doprava = 15 t CO2 = 1.500 m² lesa, který musí růst 10 let!!!, aby pohltil vypuštěný oxid uhličitý nebo možnost dýchat 11,5 let!
A k tomu si lesy ještě úspěšně kácíme! Dokonce kvůli penězům i v národních parcích a CHKO!
Podle průzkumu NKÚ došlo u nás v letech 2000 až 2017 k nárůstu počtu aut o 64 % a na dálnicích se zvýšil provoz o 40 %. Na nejfrekventovanějších úsecích projíždí až 100 000 aut denně. Motorových vozidel u nás přibyde 200 000 ročně. Jsme fakt dobří.